Magiun de prune fara zahar sau conservanti

Am trecut in weekend pe la Bucharest Food Festival si am aflat de la Bibiana Stanciulov, proprietara (sau directoarea, nu mi-e clar)  fabricii care produce magiunul natural de Topoloveni, ca zaharul reprezinta in principal diferenta intre magiunul si gemul de prune. Simplu spus, magiunul este fara zahar, gemul este cu zahar, deci magiunul bate gemul la capitolul calitati nutritive.

Deci, daca doriti un dulce sanatos, fara adaos de zahar sau conservanti puteti alege magiunul de prune. Fie ca il cumparati pe cel de Topoloveni,  fie il pregatiti in casa. Pe cel de Tolopoveni eu l-am incercat prin primavara si am fost multumita de el. In acest weekend insa am decis sa experimentez si eu pregatirea magiunului.

Prima data am facut de proba

Cum s-ar zice, la inceput am facut un produs pilot. Am luat doua maini de prune mici brumarii, dulci si carnoase, le-am scos samburii, le-am pus intr-un vas de yena, le-am stropit cu zeama de lamaie si le-am dat la cuptor. Am pus si capac la vasul in care le-am copt. Le-am tinut la cuptor cat sa se inmoaie, pentru ca nu sunt o fana a prepararii termice excesive. „Pilotul” a iesit parfumat, delicios, insa de consistenta unei dulceti.  M-am declarat multumita si pregatita pentru o „productie” mai mare. Pregatita si pentru ajustari ale procesului de productie.

Primul ciclu de productie

Am folosit ca materie prima 3,5 kg de prune la fel de mici, brumarii, dulci si carnoase (din aceeasi sursa). Le-am scos samburii, le-am stropit de data asta cu zeama de la o portocala (in lipsa de lamaie) si le-am dat la cuptor la foc mic, in vas cu capac.  Cand am considerat eu ca s-au fragezit si si-au lazat suficienta zeama le-am lasat fara capac. Nu a fost nevoie sa amestec intr-una, din cand in cand mai  amestecam asa, de control. Cand am considerat ca a scazut suficient am oprit cuptorul. Am gustat toti trei si ne-am lins pe boticuri si degete. Am pus „opera” in borcane si le-am pus la sterilizat.  Au iesit 7 borcane de 400 de grame. Mai mult decat suficient, dat fiind faptul ca nu prea suntem consumatori de gemuri, dulceturi sau inrudite, dar m-am pus pe treaba de dragul unui experiment fara zahar.

Limitele experimentului

Am citit ca cica nu s-ar numi magiun un astfel de produs care mai este pus si la sterilizat. Sau ca nu s-ar numi magiun daca nu il lasi nenumarate ore la perpelit si scazut, pana iese o pasta vascoasa, violet-negricioasa.

Pentru mine nici macar nu conteaza cum se cheama ce am facut. Conteaza parfumul, savoarea,  lipsa zaharului si a conservantilor.

De asemenea, am auzit-o pe Bibiana Stanciulov zicand si ca magiunul de Topoloveni este mai valoros decat cel facut in casa pentru ca se prepara la o temperatura constanta de cel mult 60 de grade, astfel ca prunele isi pastreaza mai bine proprietatile.  Asa o fi. Dar asta nu m-a impiedicat sa experimentez. Macar de dragul unor posibile viitoare clatite.

Raman din nou datoare cu poze.

24 răspunsuri so far »

  1. 1

    OAniela said,

    Ia uite ce am gasit:
    http://www.cerecomand.ro/culinar/magiun-de-topoloveni/
    Eu nu am mancat niciodata dulceata sau gem de la ei, dar se pare ca si altii sunt multumiti.
    Normal ca nu se compara nimic fabricat cu dulceturile facute in casa, care respecta retetele traditionale. 🙂 Macar cele pe care le prepari tu sunt sigur fara chimicale toxice.

  2. 2

    Lavinie said,

    Ei, pai pana am cumparat am tot citit si eu despre magiunul de Topoloveni si am cautat pareri pertinente. Deci daca chiar nu vrei sa iti bati capul sa faci in casa cel de Topoloveni merita mai mult decat orice alt produs de raft din familia lui. Oricum, pana anul asta nu ma prea pasionau nici fructele, ce sa mai zic de magiun sau gem de prune. Dar acum, ca am facut cu mana mea e diferit. Si oricum, anul asta am descoperit prunele, pentru ca ii plac mult lui Luca.

  3. 3

    Simona said,

    Daca poti ar fi interesant sa ne spui peste cateva luni cum a rezistat gemul asta fara zahar. Spor la magiunit 🙂 .

  4. 4

    Lavinie said,

    Da, voi reveni peste cateva luni si va voi spune cum a rezistat. Desi am o banuiala ca nu vor fi probleme, pentru ca de fapt zaharul este cel care favorizeaza fermentatia. Dar vom vedea.

  5. 5

    Elena said,

    cum a rezistat gemul? 😀

    • 6

      Lavinie said,

      Coafura si magiunul rezista! La inceputul saptamanii am deschis penultimul borcan si este super super ok. Nu a fermentat, nu a mucegait. Ma gandeam sa scriu abia dupa ce il desfac pe ultimul. Dar revin si atunci. Cert este ca voi incerca si cu alte fructe, probabil cu zmeura:)

  6. 7

    Ancuţa said,

    wow ce super suna! cu riscul de a fi considerata o …nestiutoare…te rog sa-mi spui cum sterilizezi tu borcanele dupa ce e gata magiunul! eu am incercat sa fac asta la cuptor dar nu mi-a iesit defel! cred ca n-am facut ce trebuia! multumesc mult, m-ai ajuta mult cu un sfat! cu prima ocazie ma apuc sa incerc si eu parfumata ta reteta care mi-a lasat apa-n gura!

  7. 8

    […] (merele romanesti sunt pe cale de disparitie la acest moment) insa am gasit pe un blog drag mie Eco Mami o reteta inedita de magiun de prune fara zahar! Dupa descrierea de-acolo…aveam apa-n gura la […]

  8. 9

    Ancuţa said,

    Ioana, chiar l-am facut ieri pe magiun! Imi place mult de tot! a iesit cam acrisor …n-am gasit niste prune prea coapte si cred c-am pus si cam multa lamaie dar e super si-asa! Multumesc inca o data de reteta! 🙂

  9. 10

    Lavinie said,

    Super, deci nu mai trebuie sa spun de sterilizat:) Chiar daca e usor acrisor este absolut delicios!!

  10. 11

    Ancuţa said,

    Ba da….ba da! Zi-mi de sterilizat! al meu e pus in borcane si la frigider cu el! Dar daca vreau sa fac mai mult?! te rog!!! multumesc!

  11. 12

    Lavinie said,

    Dupa ce pui magiun in borcane si inchizi capacele, pune borcanele cu gura in jos intr-un vas cu apa si pune oala pe foc. Lasa-le doar cat sa dea in clocot. Asta pentru ca magiunul e deja pregatit si tu doar videzi borcanele. Nu pune direct borcanele pe fundul oalei, ci pune o carpa pe care sa asezi borcane. Si daca ai facut magiun fara zahar, atunci poti incerca sa pui pentru iarna si comport fara zahar, indulcit cu stevia:)

  12. 13

    Ancuţa said,

    Iti multumesc! Am salvat informatia! Pupici!

  13. 14

    Lavinie said,

    Iti multumesc si eu:)

  14. 15

    Ion Simion said,

    Ma intereseaza orice reteta de dulceturi fara zahar si conservanti dintr-un simplu motiv:am o nenorocita de boala care nu-mi permite sa consum alimente cu zahar.Multumesc

  15. 16

    Lavinie said,

    Daca boala despre care vorbiti este diabet (dar si daca nu) cred eu ca ar merita sa cautati mai multe informatii despre hrana vie si sa va ganditi daca nu ati putea schimba stilul de alimentatie. Hrana vie inseamna doar alimente de origine vegetala, in forma preponderent cruda. Exista un film care arata, de exemplu, ca de diabet se poate scapa cu o astfel de alimentatie. Va dau un link cu un film care v-ar putea inspira. http://www.youtube.com/watch?v=SGjVJvOS8SU Daca vorbim de dulceturi sau magiunuri facute in casa mai puteti incerca in afara de acesta de prune si unul din mere si stafide. De asemenea, placinta cu miere si stafide, fara nici un strop de zahar, este absolut minunata si dulce. DIn comert puteti cumpara magiun de prune, visine sau afine, de Topoloveni. Fara adaos de zahar si, spun ei, si fara conservanti.

  16. 17

    ilona said,

    eu fac gem din 5 kg.prune, se taie in bucatele prunele, sau se dau prin masina sau robot, se pune zaharul, cam 1,5 kg., se pun pe foc , se fierb pe aragaz in prima faza sa scada un pic, apoi se pune cratita in cuptor, se fierbe circa 2 ore, 2 ore jumatate , …
    eu le las putin , 15 minute, le pun in borcane, pun borcanele in cuptor la foc mic, cam jumatate de ora si le las acolo, dupa ce sting focul, pina a doua zi…….iese f.f.bun, aromat, fara prea multa munca……

  17. 18

    pufita said,

    Va spun reteta asa cum o stiu de la mama si care si eu am facut mai mereu;
    La noi in moldova se spune magiun sau povirla.
    Magiun fara zahar; eu fac asta la tara pe pirostrii sau pe plita in bucataria de vara unde nu ma deranjeaza prea tare daca mai sare cate un strop.
    Prunele cele mai coapte si sanatoase ( la noi se spun perje), se scot samburii se aseaza intr-un vas ( eu am un ceaun bun la toate), se lasa acolo cateva ore astfel isi lasa zeama. Prunele nu trebuie sa se dea la robot sau masina de tocat, pentru ca se topesc singure la fiert. Se pune la foc damol si asa se mentine pe toata perioada de fierbere. fierberea poate dura 5 sau 6 ore , poate si mai mult, se mesteca destul de des cu o lopatica si te concentrezi pe fundul vasului, nu trebuie sa fii neglijent ca se poate prinde si arde pe fundul vasului si denaturezi gustul original de magiun. Magiunul fara zahar trebuie bine scazut, pana se ingroasa ca o mamaliga**. Nu se stropeste cu lamaie, cel mult poti pune un baton de vanilie, nucile le zdrobesc cu sucitorul sau le dau un pic la robot si se pot pune in magiun cam pe la jumatatea fierberii, gustul nucilor este mai bun daca sunt bine fierte, absoarbe dulceata si aroma prunelor. Magiunul se pune in borcane fierbinte si se inchide ermetic. Magiunul daca este bine fiert si scazut se mentine foarte bine. Termen de garantie 2 ani. Mama mea punea magiunul in borcane mari , de 3, 5 L, lega cu ciolofan, nu am vazut niciodata mucegai la suprafata. Secretul este doar , bine fiert, bine scazul. Iarna este exact cum era odata marmelada. Reteta de la mama , spusa de o mamaie.

  18. 20

    nico said,

    Cu siguranta este foarte bun, dar eu pana nu pun putin zahar nu sunt sanatoasa.in orice caz, pofta buna!

  19. 21

    Maria said,

    Buna ziua,am vazut pagina dvs cu magiun de prima farà zahar care se face in cuptor,vroiam sa o încerc dar am rămas un pic in urma deoarece nu știu la câte grade sa dau cuptorul ,am văzut ca Dvs ați spus „la mic” 60 -100-150 de grade ? Nu prea ma pricep cu dulceata este prima oară:)) sper sa îmi iasă .. Aștept răspunsul Dvs o zi frumoasa

  20. 23

    Anca said,

    Super reteta!
    Personal aveam mici indoieli daca o sa-mi iasa un magiun fara zahar deoarece mama mea era convinsa ca fara zahar nu se conserva prea bine si spunea mereu ca o sa se strice.
    Acum dupa ce am gasit blog post-ul stiu ca nu se strica si am curaj sa incerc.
    Multumesc pentru reteta!!


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un comentariu