Prima femeie din Romania care a avut curaj sa nasca acasa voluntar, fara proceduri medicale si fara medicamente

Nu sunt o cititoare de reviste pentru femei, asa ca am aflat vestea cu ceva intarziere. M-am gandit insa ca este de semnalat.

Numarul din iulie al revistei “Unica” ne prezinta povestea unei femei din Bucuresti, o tanara intelectuala, cu venituri peste medie, care a decis sa nasca acasa. Voluntar. De doua ori. Ana Maita si-a nascut cei doi baieti in propria baie, asistata doar de sotul sau, care lucreaza in domeniu IT.

Fiind perfect sanatosa si cu analizele la zi, Ana Maita a decis ca nu poate primi ceea ce isi doreste in spitalele din Romania, nici in cele de stat, si nici in cele private. Principala sa doleanta a fost aceea de a naste in pozitia naturala, pe vine, si nu pe masa ginecologica. Mai mult decat atat, ea nu a putut beneficia nici de ajutorul unei moase – nasterea acasa nefiind prevazuta de nicio lege.

Desi am inteles perfect doleantele tinerei mamici, care nu a vrut sa considere graviditatea o boala, ceea ce a facut ea are si un dram de inconstienta. Dintr-o gravida perfect sanatosa si un bebelus asemenea, Dinu a ajuns sa se nasca tot prin mult-hulita operatie de cezariana. Motivul? Ajunsa in 41 de saptamani de sarcina, colul meu uterin era inca inchis, iar bebelusul intra in suferinta fetala.

Daca insa se legifereaza nasterea acasa, asistata de personal medical, eu ma declar pentru.

9 răspunsuri so far »

  1. 1

    Lavinie said,

    Subiectul este controversat, iar legislatia mai mult sau mai putin permisiva de la o tara a alta. Sunt totusi tari vestice care nu neaparat incurajeaza, dar acorda sprijin mamelor care doresc sa nasca acasa, asistate de moasa. Am gasit referinte despre state ale SUA, depre Marea Britanie, Canada sau Australia. Stiu “pe surse” si de Olanda. Insa in toate cazurile se recomanda ca aceasta optiune sa o aiba in vedere doar acele femei care sunt sanatoase a caror sarcina decurge normal. Si se recomanda bineinteles o moasa cu experienta, iar in cazul complicatiilor aparute in ciuda istoricului favorabil este esential sa se mearga la spital (daca mai este timp). Pentru faptul ca s-a monitorizat in timpul sarcinilor si s-a pregatit pentru nastere in cate moduri si-a imaginat ea (fizic si psihic) as spune ca Ana Maita este o femeie foarte curajoasa, care si-a asumat riscul unor probleme de ultim moment. Dar tot sunt tentata sa spun „ nu incercati asta acasa!”. Totusi, daca statul ar crea un cadrul legal pentru nasterea acasa ar avea si el de castigat din reducerea costurilor de spitalizare si asistenta medicala intraspitaliceasca. Nu ar fi suficient insa cadrul legal. Ar trebui sa avem si un cadru educational (gravide, moase si medici sa fie instruiti pentru nasterea si asistenta la domiciliu), infrastructura, personal si proceduri pentru interventie rapida in caz de complicatii. Noi momentan avem probleme serioase cu sistemul public de sanatate, iar nasterea in siguranta la domiciliu poate deveni realitate doar in situatia unui sistem de sanatate publica robust.

  2. 2

    Carmen said,

    Curajoasa, dar si inconstienta, doamna in cauza. De acord, e greu sa te multumeasca spitalele din Romania, cel putin cele de stat, dar nu intr-atat incat sa risti viata bebelusului, daca nu chiar si pe a mamei. Sunt atatea probleme care pot aparea pe parcursul nasterii, pentru ambele parti… De ce sa risti cand ai totusi la indemana conditii si optiuni suficiente?
    Pana si in trecut, la tara de exemplu, existau moase in sat, care stiau cat de cat ce sa faca in caz de probleme. Si cu toate acestea, cate femei aparent sanatoase nu mureau la nastere sau cati bebelusi nu s-au nascut cu probleme cauzate poate chiar de travaliu si de asistenta precara postnatala?

    • 3

      Lavinie said,

      Inteleg ca a riscat pentru ca nu a vrut nastere pe masa de operatii, nu a vrut epiziotomie, nu a vrut epidurala sau medicatie care sa ii altereze nasterea (chiar si numai prin reducerea durerii). Si inteleg si ca tinand cont de pregatirea nasterii si de starea de sanatate si graviditate a considerat riscurile minime si deci in regula sa si le asume. Insa ai dreptate, riscurile sunt suficient de mari ca sa fie luate in seama. Am tot cautat statistici si studii comparative privind riscul de deces in cazul nasterii la domiciliu versus nasterea la spital si oricat de oganizat ar fi sistemul de asistenta publica si oricat de bine pregatite ar fi moasele tot e mai riscant sa nasti acasa, decat la spital. De aceea, personal am mult respect pentru Ana Maita, dar nu recomand si altora o astfel de abordare.

      • 4

        Carmen said,

        Copilul meu s-a nascut cu suflu sistolic, nedescoperit la ecografiile intrauterine. Am iesit din maternitate, fara sa cunosc acest lucru, fie pt ca neonatologul nu a fost in stare sa-l depisteze, fie pt ca nu i-a acordat suficienta atentiesi si nu a considerat de cuviinta sa ma instiinteze si pe mine sau macar sa scrie in fisa de externare. M-am dus la pediatru dupa o saptamana de la nastere, si nici acela nu mi-a zis ceva de suflul sistolic. Dupa o luna de zile, am ajuns la un alt pediatru recomandat de o cunostinta. Acel medic mi-a zis pentru prima data de problema copilului meu si m-a trimis la o ecografie de cord. E drept ca nu a avut nimic grav, nicio malformatie, iar suflul sistolic a disparut, adica i s-a inchis pe la 5-6 luni. Dar putea fi ceva grav si nedepistat la timp. Dupa cum se vede, uneori nici medicii nu observa problemele ascunse care uneori pot fi fatale… si atunci ce te faci doar cu sotul it-ist sau altceva langa tine?
        E un risc pe care trebuie sa ti-l asumi. Eu nu mi l-as asuma sub nicio forma. Iar la o eventuala a2a nastere, as cauta in primul rand un spital cu un neonatolog de incredere si abia apoi m-as uita ce fel de medic ginecolog ma monitorizeaza.

  3. 5

    Ioana said,

    @ Carmen.
    Din cate stiu eu toti oamenii sau foarte multi au suflu sistolic, fara a avea niciun fel de relevanta, este ceva normal. chiar si eu am asa ceva, dupa cum mi-au spus medicii care mi-au facut mai multe ecografii cardiace (am participat la un studiu privind inima femeii gravide).
    Pe de alta parte, inteleg perfect ceea ce spui – copilul se poate naste cu probleme pe care uneori nici medicii nu le pot depista, cu atat mai putin cei care nu au pregatire in domeniu. Nici eu nu mi-as asuma niciodata riscul pe care Ana Maita si l-a asumat. Eu nu am inteles nici acum de ce nu a mers in alta tara pentru a naste asa cum isi dorea…
    Ceea ce am incercat sa spun cand am mentionat evenimentul aici a fost pur si simplu faptul ca graviditatea si nasterea nu inseamna boala sa fie tratate obligatoriu in spital. Ar trebui sa fie un proces fiziologic firesc si, mai mult decat atat, femeile din Romania, ar trebui sa aiba ceva mai mult de spus cu privire la modul cum acestea se desfasoara.
    In plus, nasterea acasa asistata de moasa sau chiar de un medic obstetrician mi se pare o varianta acceptabila – sigura pentru nou-nascut si pentru mama si ieftina pentru bugetul de stat.

  4. 6

    maria said,

    Dupa ce am nascut-o pe Iulia, mi-am promis ca urmatoarea nastere va fi acasa. Acum mi-a trecut, sunt ok si am uitat motivele. Daca vom reusi sa facem rost de de toate, probabil asa va fi. Ambulanta ar putea sa asigure necesarul pentru urgente. Pana la urma am dreptul de a beneficia de asa ceva. voi ce ziceti?

    • 7

      Ioana said,

      Eu nu as sfatui sau incuraja pe nimeni sa nasca acasa neasistata. Daca intra in vigoare legea care permite moaselor sa asiste nasterile acasa, devin cea mai mare sustinatoare a ei. Chiar as pune in practica daca ar aparea bb 2.
      De fapt, in toata povestea cu Ana Maita m-a deranjat faptul ca au fost si alte femei care s-au inspirat din faptele ei. Gestul ei a fost unul de curaj, am inteles motivele, dar povestea e ok asa cum e pana acum nu stiu daca sirul nasterilor acasa trebuie sa se intrerupa atunci cand se va intampla ceva urat…

  5. 8

    mik said,

    Hai ma?? Chiar e prima? Numai cate tiganci nasc acasa….sa fie ea sanatoasa. Bine ati venit in Evul Mediu.. Discutia asta este perfectlegata si de aia in care sa nu ne vaccinam copiii… Orice parinte vrea sa isi vada copilul bolnav de tbc, rubeola,rujeola, oreion, meningita, varicela, difterie… sau o femeie gravida sa faca rujeola din cauza unor idioti care nu si-au vaccinat copilul…atunci a cui e vina? Boli precum poliomielita au fost eradicate datorita vaccinarii in masa. Meningita nu dispare cu apa si sapun ci cu vaccin. Si pt dna Maita: daca aparea o problema grava; cum o rezolva? Si cine devenea responsabil? Sa fim seriosi…vaccinul ne face sa nu ne imbolnavim grav, laptele praf este o alternativa( eu am fost hranita cu lapte praf si sunt un om sanatos,la fel si surorile mele, sotul meu si sora lui au fost alaptati 2 ani si au probleme cu greutatea, vederea, cumnata mea are osteoporoza, hernie ovariana , chisturi ovariene..asa ca nu e laptele praf otrava asa cum.laptele matern nu e vreun elixir perfect) , iar medicul si spitalul ne ajuta sa nastem in mediu steril, cu anestezie, copilul poate fi ingrijit imediat, la felsi mama. In tara asta plina de prosti, neinformati, inculti si usor de manipulat, afirmatii gen ” vaccinul face rau”, sau ” sa nastem acasa” sunt periculoase si pun in pericol si pe altii. De ex un copil nevaccinat si bolnav il poate imbolnavi pe un copil care inca nu a ajuns la varsta vaccinarii. Pai sa n-o caftesti pe ma-sa??

    • 9

      Ioana said,

      Este prima femeie care a avut acces la servicii medicale, e educata, etc, si totusi, a ales sa nasca acasa. Nu mi se pare o practica de Ev Mediu, atata timp cat se petrece in tari mai civilizate decat a noastra la ordinea zilei (Olanda mai ales). Diferenta este ca acolo nasti acasa asistata de moasa, cadru medical, pregatit in acest sens.
      Bineinteles ca poti sa mori la nastere, tu sau copilul, ca poate fi periculos, ca pot aparea complicatii etc. Nimeni nu neaga asta. Si totusi, nasterea nu este o interventie medicala de urgenta, ci ceva natural, firesc, asupra careia ar trebui sa ai posibilitatea de a alege si daca sarcina se desfasoara firesc, de ce nu?
      Bebelusul nu are nevoie de mediul steril la nastere, asa cum ni se spune noua. Daca ar fi avut, rasa umana nu ar mai fi existat acum, si probabil niciun alt mamifer. Pe de alta parte, cate boli intraspitalicesti nu exista tocmai pt ca spitalele nu sunt deloc sterile?
      Nu vreau sa compar situatia cu vaccinurile, mi se pare ca e cu totul altceva…
      Eu sunt pt nastere acasa, dar supravegheata de un cadru medical, moasa sau medic.


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

