Pufuleti, snacks-uri, sticks-uri, chipsuri

Cat am fost gravida am tot vazut in parc copii rontaind. La un momentat mi-am intrebat o prietena, mamica cu mai multa experienta: Tu ce ii dai copilului sa manance in parc? Nimic – a venit prompt raspunsul ei. Nu m-am mirat deloc si cred in continuare ca a avut cea mai potrivita atitudine.

Asa cum stim, copiii ca si adultii ar trebui sa aibe trei mese principale si doua gustari in fiecare zi. Nu au nevoie de “suplimente” intre mese care sa le incarce stomacul si sistemul digestiv – nici nu a terminat bine stomacul de eliminat alimentele ingerate ca ii dam altele care sunt in alt stadiu al digestiei. Este pana la urma si o deprindere invatata de timpuriu sa mancam ce/cand trebuie. Este o mare diferenta intre ceea ce ar trebui sa numim „gustare” si ceea ce numesc eu „rontaiala”.

Bineinteles, daca plecam de acasa pentru mai multe ore, lui bebe i se va face foame si trebuie sa fim pregatiti.

Chiar mai rau decat faptul ca rontaie tot timpul, mi se pare “ce” rontaie. Am  si o lista “neagra” a alimentelor pe care as prefera ca Dinu sa nu le manance niciodata (si pe care, normal, nu le mancam nici noi): Pe primul loc se afla chipsurile, snacks-uri la punga, diverse forme de cartofi prajiti, creveti prajiti etc – D nu a mancat niciodata asa ceva. De fapt, nici nu a gustat asa ceva vreodata.

Covrigi, sticks-uri, pufuleti. Sunt foarte la moda printre bebelusii si mamele iesite la plimbare. Nu le-am inteles beneficiile si nici nu ii cumpar lui D asa ceva – faina alba/malai – fara vitamine, minerale, doar calorii goale si multa sare, eventual aditivi (tartrazina din pufuleti e periculoasa pentru copii si de cele mai multe ori nu e mentionata la ingrediente). Totusi, ne “confruntam” cu covrigii, sticks-urile, pufuletii. Teoretic ar trebui sa fie simplu: nu ii cumpar si gata. Insa nu o data, D s-a dus glont la copiii care crantaneau si le-a luat din mana sau din carucior. La 1,5 ani nu prea poti sa le explici de ce nu este bine sa manance asa ceva. Pana la urma nu mi se pare o tragedie ca o data pe saptamana, D sa manance un covrig, dar nu sunt de acord nici cu ideea de a nu putea pleca in parc daca nu ai luat cel putin o punga de pufuleti.

Dulciuri nesanatoase. Toate dulciurile care contin zahar alb rafinat sunt nesanatoase din start. Dar o prajitura/budinca/biscuiti de casa sunt intotdeauna preferabile ruladelor/prajiturilor/ciocolatelelor/iaurtului cu fructe/biscuitilor etc pentru adulti sau „speciale pentru copii” care stau luni sau ani pe rafturile magazinelor. Bineinteles, au fost „create special pentru copii”…

Gustari sanatoase

Daca tot trebuie sa rontaie, de ce sa nu rontaie ceva bun? Fructe (mar, banana), morcov, fructe deshidratate (stafide, fructe goji, merisoare. Atentie la fructele deshidratate de la plafar -majoritatea contin zahar adaugat!), produse din cereale integrale (biscuiti de casa cu cereale integrale de exemplu), iaurt sau alte lactate sanatoase.

Chiar daca nu imi iese mereu, incerc sa ii ofer lui D gustari sanatoase. Voi ce idei aveti pentru ca gustarea din parc?

12 Răspunsuri so far »

  1. 1

    val.u said,

    cine era prietena pe care ai intrebat-o?
    nici eu nu sunt de acord cu gustarile din parc, cu atat mai putin daca ele constau din pufuleti, chipsuri etc…nu de putine ori am ocolit gasca de pici cu care se juca zilnic in parc, pt ca absolut toate mamicile aveau cate ceva la ele: pufuleti una, alta covrig, alta cereale din alea mici si rotunde, cica pt copii, dulci ca nu stiu ce, si cred ca pline de aditivi…unele veneau si cu alune, pt copii de aproape 2 ani
    mi se parea horror, de multe ori ocoleam parcul cu totul, ca ne gaseau si era greu sa o iau pe vic de acolo, era saraca innebunita dupa pufuleti, daca acasa nu vazuse niciodata
    acum reusesc sa ma mai inteleg cu ea dar are momente cand daca vede un alt copil mancand ceva, nu pot sa bag argumentul ca nu e pt copii si ma chinuiesc mereu sa inventez cate ceva
    m-am gandit la o solutie extrema pt viitor: sa ii zic ca e alergica la mc, kfc si alte tipuri de mancare de gen…si sa o tin asa pana devine adult😀

    • 2

      Ioana said,

      La prima intrebare: nu ti-ai recunoscut vorbele intelepte?🙂
      Toti copiii sunt innebuniti dupa pufuleti, am observat. Probabil ca au si ceva aditivi care dau un soi de dependenta.
      O sa fie grav cand vor merge la gradinita… acolo toata lumea va manca pufuleti, sticks-uri… si se vor lauda cum merg ei la Mc…

  2. 3

    luckyrock said,

    ar fi ideal ca cei mici sa nu manance deloc „prostii”, insa, pe langa pofta iminenta care apare vazandu-i pe altii ca „rontaie”, pe langa mamele si bunicile binevoitoare care imediat ii baga in gura copilului tau pufuleti, chipsuri, snacksuri etc, de parca cei mici ar fi gravide gata sa avorteze daca nu-si fac pofta [un alt mit absurd!], mai este o problema: nu stiu daca mamele chiar au timp sa gateasca zilnic / la cateva zile „ceva bun” [asa spuneam la mine acasa cand eram mica: „mama, vreau ceva bun!” :))], care sa poata fi luat la drum / plimbare.

    pe langa faptul ca aceste produse sunt nesanatoase, mi se pare total neigienic ca oamenii [in special copiii] sa manance unii de la altii, mai ales in conditiile in care [aproape] nimeni nu se spala pe maini cand iese din casa. bine, nici nu prea ai unde sa faci asta, acesta fiind un argument in plus contra mancatului „la gramada”. ce sa mai zic de hepatita A, care asa se transmite cel mai usor? [de la maini nespalate, printre altele]

    • 4

      Ioana said,

      Nici eu nu gatesc in fiecare zi sau oricum nu atat cat ar fi bine, dar variante de gustari sanatoase si dulci exista – de exemplu banana – aproape ca nu exista copil caruia sa nu ii placa bananele.
      In ceea ce priveste igiena – aici ai dreptate maxima. Este un alt inconvenient major pe care nu l-am pus la socoteala.🙂

  3. 5

    Moni said,

    E adevarat ca ideal este ca un copil sa fie obisnuit cu regula meselor principale, fara gustari intre, la noi inca nu functioneaza intotdeauna principiul, asa ca prefer sa manance afara decat sa nu manance deloc. Dar ma inarmez de acasa cu cele necesare, adica alimente care pot fi date copilului usor, bucati de fructe sau legume, biscuiti de casa, cat si produse de igiena, servetele umede si uscate, bavete. Noi calatorim de obiciei ca melcii (sau ca imparatii chinezi), cu tot arsenalul in spate, ne amuzam dar ne e bine.
    Cat despre ce se consuma in mod curent in parcuri e trist, am vazut copilasi de cateva luni cu pufuleti in manute, ca sa nu mai spun de inghetata, vata de zahar, biscuiti cu zahar, aproape ca nu pot spune ca s-a intamplat sa vad copii mancand ceva sanatos. Natalia insa nu e pofticioasa la ce au altii, cu toate astea facem slalom rapid printre ei, nu se stie niciodata cand perfidul pufulete auriu poate straluci ca aurul in ochisorii inocenti ai micutei mele.

    • 6

      Ioana said,

      E bine ca plecati de acasa „inarmati”🙂 Noi avem o problema pt ca lui D nu ii prea plac fructele, cu exceptia bananelor si rar putem sa il facem sa manance fructe.
      Pe de alta parte, cred ca se poate si mai rau decat chips-uri, covrigei, pufuleti – am vazut inclusiv copil de vreo 8 luni mancand gogoasa cu ciocolata…
      Nu i-am interzis lui D sa guste pufuleti, de exemplu, daca i se ofera (tocmai pt a nu ajunge la efectul contrar), dar nici nu ii cumpar asa ceva.

  4. 7

    mirela said,

    buna ziua! Si eu am un baietel de 1 an si aproape 2 luni, iar mancarea deja mi-a dat de cap (asta probabil si din simplul motiv ca nu sunt de principiul ca un copil de varsta lui sa manance ca si adultii). Drept pentru care, dupa ce a implinit 1 an, am decretat in casa: toata lumea (adica eu, sotul si bb) sa manace aceeasi mancare: adica cea gatita special pentru copil: fara prajeli, fara porc, fara zahar, sare fff putina, si cu cat mai multe legume (si mai diverse) si fructe la greu! Dar ce te faci, domnule, cand te duci in parc si vezi acolo, parinti (oare putem sa-i numim asa????) care impart de zor la toti copiii pufuleti, covrigi, biscuiti (si eu ii dau copilului doi, trei biscuiti pe zi – din cei simpli, in special in preajma mesei de mix de fructe, intrucat in acesta nu pot sa-i bag banana – asta ii place doar individual si sa muste direct din ea) etc., FARA SA INTREBE INSOTITORUL DACA ARE VOIE (daca copilul meu este oare alergic la ceva?) Si degeaba ii explici sa nu-i dea copilului tau, ca ei insista: pofteste saracutul! Ce scandal am avut cu o mamica care a insistat totusi sa-i dea copilului meu covrig (desi i-am spus ca nu mananca asa ceva), intrucat l-am luat din mana baiatului si l-am aruncat la cos (probabil copilul l-ar fi mancat, insa deja eram de ceva timp in parc iar el era nespalat pe manute – probabil si doamna, plus ca nu ii dau asa ceva)!
    Eu personal am descoperit o reteta „de ceva dulce” pentru copii, care cel putin din punctul meu de vedere, merge perfect: la cuptor am bagat paste integrale (fierte in prealabil) cu lapte, ou, branza (eu ii dau doar din cea de vaca, fara sare), si multe fructe facute bucati (mere, portocale, prune, struguri etc.). I le-am servit cu putin gem de prune (facut de mama mea fara zahar – de fapt a pus doua linguri de zahar la o galeata mare de prune)! A mancat, neastepat de bine (copilului meu nu ii prea place gustul de dulce, insa este innebunit dupa cel acrisor, drept pentru care piurelul de brocoli, conopida, nu-l mananca decat daca am pus putina zeama de lamaie).
    Eu astept cu mare interes daca voi mai aveti idei de mancaruri, gustari, special pentru cei mici!

    • 8

      Ioana said,

      La noi se intampla asa: Dinu si eu mancam ceva mai dietetic, tati nu prea🙂
      Eu nu ii interzic lui D sa guste ceva – de genul pufuleti sau biscuiti pentru ca nu vreau nici sa ramana cu frustrari, dar nici nu m-as duce eu vreodata la magazin ca sa ii cumpar asa ceva.
      Eu i-am mai facut biscuiti de casa din seminte si fructe (fara zahar) – uneori cu cereale integrale, alteori fara. Totusi, nu pot spune ca se da in vant dupa ei.
      I-am mai facut (foarte rar, e adevarat) si gris cu lapte sau orez cu lapte pe care le-am indulcit cu stevia rebaudiana, si nu cu zahar.
      In rest, fructe cat se poate🙂

  5. 9

    mirela said,

    Eu ii dau biscuiti cumparati, din cei simpli. Gris cu lapte, orez (sub orice forma – alb, integral, cu lapte, cu legume) nu le accepta. Nu ma dau peste cap, cel putin in cazul grisului (pe care-l accepta in schimb in supa de galuste – obligatoriu insa facuta cu rosii ca altfel mananca doar mami cu tati), insa la orez ma cam loveste. Nu ma gandesc decat la momentul in care, probabil, la un moment dat va face diaree😦
    Noi suntem fani ciorbe (obligatoriu toate cu rosii/bulion facut in casa) cu cat mai multe legume, insa nu mai am idei cum sa le mai combin (carne vacuta/curcan/pui cu tot ce am legume in casa). La fructe nu face nazuri de cand am inceput diversificarea si nici nu cred ca exista fruct care sa nu-i placa. De fapt nu stiu inca la cele de padure…..
    In general ii plac toate mancarurile, insa exista si exceptii: supa crema de dovleac (cea cu morcovi, dovleac si portocala)! Mama ce s-a strambat!
    Si eu i-am dat de doua ori pufuleti simpli (nu mai mult de 4 sau 5 ) insa nu accept ca cineva din parc sa-i dea copilului si mai ales fara sa ma intrebe in prealabil. Am si eu fixul meu cu igiena. Nu-l cocolosesc, il las sa bage mainile pe unde vrea, insa asta nu inseamna ca poate sa manance cu nespalat sau din alte maini la fel de murdare.
    Sa ma omori daca stiu ce este stevia rebaudiana. Unde se gaseste si ce este asta?
    Eu nu am fixul chiar asa de fix cu zaharul atata timp cat stiu ce cantitate pun si stiu ca este neglijabila. Nu insist mereu fara zahar din simplul motiv ca nu prea ii fac dulciuri (o data la o luna ca o medie – si atunci ma bazez pe cele cu multeeee fructe) si nici nu se omoara cu gustul de dulce.
    Oare gustul pentru fructe i s-o fi dezvoltat de la faptul ca eu cat am fost insarcinata am mancat (zic eu) peste 90% fructe? Unele studii zic ca da, eu insa sunt mai sceptica….

    • 10

      Ioana said,

      Cred ca sunt ok combinatiile de legume cu carnita (cu exceptia cartofilor) – nu trebuie sa fie mereu noutati, pana la urma. Mie imi place sa mai fac si experimente – caut pe net si mai pun in practica cate o trasnaie😀
      Stevia rebaudiana este un edulcolant natural care se gaseste la plafaruri si care nu are efecte adverse. Este o varianta foarte buna la zahar. Nu are efectele adverse pe care le au zaharina si alti indulcitor sintetici, si chiar fructoza. Aici sunt mai multe info: https://ecomami.wordpress.com/2010/09/13/422/

  6. 11

    mirela said,

    Multumesc mult pentru pont! O sa citesc, o sa ma documentez si probabil o sa o pun in practica!
    Chestia cu retetele de pe net o aplic si eu si experimentez, insa parca si asa am intrat in impas.
    Recunosc ca timpul de 3 -4 ore de dupa amiaza cand bb doarme mi-l petrec citind despre copii, alimentatie, dar si gatit, insa am senzatia ca nu-i suficient.
    Apropos, eu apelez si la cartofi in mancare (exceptie facnd piureurile care sunt doar din cartofi, multaaa branza, lapte, iaurt), mai ales pentru ca nu prea apelez decat ocazional la alte fainoase (pastele la cuptor nu le mananca decat in forma pe care am expus-o mai sus si asta destul de rar, biscutii de care povesteam si….. cam atat).
    In plus, nu sunt stresata si din alt motiv: bb meu nu consider ca are probleme cu greutatea. Este inalt (87 cm la 1 an si 1 luna si 10 kg pe care nu le ghiceste nimeni, nici macar doctorul – a mostenit structura osoasa a sotului care le are foarte grele), iar oamenii cand il vad zic chiar ca-i saracul cam slabut:))).
    Ca o paranteza, nu am spus care este „mancarea” pe care iubitul meu bb o apreciaza, indiferent daca este satul/nu: iaurtul! Chiar si cel cu 0% grasimi (de fapt la asta am apelat cel mai mult timp – pana la 1 an de fapt, exclusiv) – eu consider ca grasimile din lactate nu fac bine la nimeni, nici macar oamenii adulti asa ca ma cam feresc de restul, insa nu cad in extreme.
    Sper sa-l tina cu faza asta pentru ca am auzit mamici care se plangeau ca de la 1 an si jumatate nu au mai vrut sa auda de iaurt!

    • 12

      Ioana said,

      Stevia este foarte ok si pentru copii si se pot prepara multe dulciuri fara zahar cu ajutorul ei.
      Despre cartofi in mancare si alte combinatii de carne cu amidonoase – aici nu este vorba numai de combinatii care ingrasa, ci este vorba de digestie. Adica este foarte mult ingreunata si nici nutrientii nu se asimileaza bine atunci cand asociem alimentele gresit.
      La capitolul iaurt- si lui D i-a placut mult de la inceput, apoi a avut o perioada in care nu a mai vrut, iar acum vrea din nou. Deci e ca la oamenii mari🙂


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

