Ce lapte bea copilul dupa ce este intarcat

Stiu ca multi ar face ochii cat cepele daca le-as spune ca imi pun problema sa nu ii dau lapte de vaca lui Dinu. Asa ceva nu s-a mai auzit! Cum sa nu bea copilul lapte?!? Ce idei!

Nu am nevoie sa gasesc rapid o solutie pentru ca D este inca alaptat la san, dar la un momentat dat va trebui sa renuntam si la asta…

Si totusi ce am cu laptele de vaca?

Este greu digerabil – paharul de lapte contine grasimi, proteine, carbohidrati ceea ce pune stomacul si sistemul digestiv in dificultate.

Laptele de vaca nefiert poate fi periculos din cauza bolilor animalelor.

Laptele de vaca fiert nu mai are atat de multe vitamine ( de exemplu, vitamina C si acidul folic se distrug la peste 90 de grade). Pe de alta parte, fiind un aliment greu de digerat asta inseamna ca destul de putin din continutul sau se si asimileaza de catre organism. De asemenea, are un continut de fier mult mai mic decat laptele de mama.

Si atunci cum ramane cu calciul din lapte? Calciu exista si in alte alimente – cum ar fi de exemplu branza (care este mai ok si pentru sistemul digestiv pentru ca anumite bacterii au lucrat sa transforme lactoza, de exemplu), in legumele verzi, in migdale etc.

Laptele de vaca contine antibiotice, hormoni, pesticide etc pe care le-au consumat animalele.

Din cate am citit in Japonia se consuma foarte putine lactate si totusi este una dintre tarile cu o incidenta foarte mica a osteoporozei. In tarile din nordul Europei, se intampla exact pe dos – multe lactate, multe cazuri de osteoporoza.

D a gustat de cateva ori lapte de vaca si ii place. Nu i-as interzice sa bea, insa as prefera sa mentinem un consum scazut de lapte de vaca.

Cel mai mare adversar al laptelui de vaca este dr Robert Kradjian, care a condus sectia de chirurgie a Seton medical Centre, California, si a devenit faimos cu “Milk Letter” – el sustine ca un consum frecvent de lapte poate duce inclusiv la diferite forme de cancer.

Laptele praf

E-uri la cutie – nici nu ma gandesc la varianta asta! Dinu are deja 1,5 ani si nu ar mai avea nevoie oricum de inlocuitori de lapte de mama, formula de crestere sau cum i s-o mai spune. Am auzit ca exista lapte praf care poate fi dat pana la 6 ani. Nu, multumesc! Producatorilor probabil ca le-ar fi mai pe plac o formula de lapte care se da pana la 20 de ani, nu-i asa?

Lapte de migdale (sau alte nuci)

E o varianta pe care o iau in calcul. Migdalele si alte nuci contin calciu, vitamine si grasimi sanatoase – deci este bine sa le consumam in fiecare zi. Aici intervine insa problema daca D vrea sa il si bea. Uneori a baut, alteori nici nu a vrut sa guste.

Lapte de soia

Nici eu nu as bea asa ceva si nici copilului nu i-as da. Este unul dintre acele alimente despre care ni se spune sus si tare cat sunt de sanatoase. De fapt, soia este un aliment trecut prin multe etape de procesare pana sa ajunga lapte, care probabil ca nu poate sa stea in cutie luni de zile fara “ajutorul” conservantilor. Plus ca este foarte la moda soia modificata genetic. Daca mai adaug la toate astea ca este groaznic la gust si pretul lui este destul de ridicat chiar nu ii mai vad rostul.

Ce alte variante pe care eu nu le-am luat in calcul ar mai fi? Voi la ce solutii v-ati gandit?

12 Răspunsuri so far »

  1. 1

    Mireille said,

    Foarte potrivita tema! Si eu ma gandesc de la o vreme la acest aspect. Inclin spre laptele din migdale – doar ca nu am incercat sa fac pana acum, insa mi-am propus. De asemenea as incerca sa fac iaurt si branza din nuci (caju etc.). Am mai citit despre laptele de orez, dar nu stui cat de nutritiv este.

  2. 3

    Lavinie said,

    Desi suntem partenere si prietene (eu si Ioana) avem si opinii diferite si luam si decizii diferite in privinta alimentatiei copilului. Copilului meu, la 1 an si 8 luni, ii place foarte mult laptele, iar daca ar fi sa aleg intre cele enuntate mai sus as alegele laptele de vaca. De fapt, daca as avea o sursa de incredere, as alege lapte de capra. Soia este destul de alergena si nu este ok sa fie consumata de cineva asa mic si mai ales in cantitatile in care bea Luca lapte. Laptele la cutie este totusi o „formula” nu un lapte. Laptele de migdale nu ii place si nu sunt convinsa ca nu este chiar mai gras ca cel de vaca. Intradevar, imi doresc si eu ca Luca sa bea mai putin lapte si incerc sa il mai amestec cu ceai, ca sa reduc cantitatea. Nu intentionez sa il scot din alimentatie. Sper ca pe masura ce creste si va coopera vom si reduce cantitatea.
    Mizez pe faptul ca un copil asa mic, deprins cu suptul, amesteca laptele cu saliva inainte de a-l inghiti si astfel digestia incepe din gura. Copii au si ezime pe care multi adulti nu le mai au si ,de aceea, digera mai bine laptele. Copii sunt in crestere si organismul lor stie sa foloseasca si proteinele si grasimile si carbohidratii din lapte. E o cu totul alta poveste ce se intampla dupa ce procesul de crestere inceteaza si cum ar trebui sa ne raportam atunci la lapte.
    Mie imi place laptele la nebunie, aproape ca ii pot spune viciu. Ma straduiesc sa nu beau zilnic, dar nu ma poate convinge nimeni ca il pot inlocui cu orice altceva si sa imi faca atat placere. Si chiar daca stiu sunt mai sanatoase lactatele fermentate placerea e placere. Din acest motiv sunt intr-o continua preocupare sa studiez pro si contra consumului de lapte.

  3. 4

    luckyrock said,

    te referi la laptele de vaca de la taran sau la cel pasteurizat din comert?

    problema este ca unii copii adora laptele si ce poti sa faci daca ajungi la momentul intarcarii? trebuie sa-i dai ceva.

    am discutat candva cu o doctorita pediatra despre intarcare si ea a zis ca, dupa varsta de 1 an, copilul poate bea lapte la cutie din comert [gen Milli, Brenac etc], nu are nevoie de lapte praf pentru bebelusi.

    eu sunt o mare consumatoare de lapte, imi place foarte mult, in fiecare dimineata beau o cana de cacao cu lapte. [nu beau cafea deloc] sper totusi ca studiile care spun ca un consum ridicat de lapte este daunator sa fie gresite.

    • 5

      Ioana said,

      Am facut referire la laptele de vaca de toate tipurile. Bineinteles, cel de la tarani este categoric exclus, daca nu ai o sursa sigura – gen bunici sau persoane pe care le cunosti.
      Laptele pasteurizat mi se pare destul de plin de chimicale. Eu nu sunt o consumatoare impatimita de lapte. Imi place sa bea din cand in cand (sa zicem o data pe luna), dar simt ca nu imi face prea bine.
      Copiiilor le place laptele si de aceea trebuie gasita o varianta. De aceea am si ridicat problema.

      • 6

        luckyrock said,

        pana la urma conteaza si buzunarul. ca poate tu ajungi la concluzia ca cel mai bun, hranitor, gustos, etc lapte este cel de migdale, de exemplu, dar ti-l permiti in fiecare zi? [in general vorbind]

        despre mancarea la borcanele pentru bebelusi ai scris? eram curioasa. din cate mi-amintesc, ti-am citit tot blogul si nu am dat peste un astfel de articol, dar poate mi-a scapat.

  4. 7

    Ioana said,

    Conteaza si banii in aceasta alegere, bineinteles. dar un litru de lapte de vaca costa in jur de 3 lei cel mai ieftin, iar migdalele (cele mai ieftine si cele mai proaspete – pt bucuresteni in Pta Matache) costa 4 lei/100 de grame din care faci un litru de lapte. mai trebuie adaugata o curmala care nu ridica cu mult costurile. deci diferenta de bani nu e f mare.
    despre borcanele am scris aici: https://ecomami.wordpress.com/2011/02/21/mancare-gatita-in-casa-vs-borcanele-pentru-bebe/

  5. 8

    Mireille said,

    Ioana, ne impartasesti si noiua, te rog, reteta ta de lapte de migdale? Ai cumava si o reteta de iaurt de nuci? Multumesc anticipat.

  6. 10

    Bee said,

    AM tot auzit despre sursa Matache pentru nuci si seminte. Vorbim despre unica taraba care vinde seminte in piata? EU am cumparat de acolo si erau rancede, e drept ca nu mai stiu ce am cumparat, parca niste macadamia, insa la astea parca mereu simt un gast ranced. AU ele un gust mai aparte? Chiar am lansta intrebarea asta si prin alte locuri: de unde isi iau raw-veganii nucile si semintele?
    Doar 100 de grame la un litru de apa? Inseamna ca eu il fac extrem de concentrat, din ochi, insa clar nu imi iese un litru.
    Eu ii pun deseori baietelului meu pulpa de migdale cu susan in fructe, m aintreb insa daca se digera…. stiu ca varianta lapte este cea mai buna pentru digestia lor insa el nu bea lapte cu cana deloc, asadar ii amestec lapte de migdale si susan cu ovaz sau fulgi de hrisca.

    • 11

      Ioana said,

      Eu de alte piete in care sa fie nuci si seminte nu am auzit… Am luat de acolo mai multe produse si mi s-au parut f bune, e adevarat nuci de macadamia nu am luat.
      Cat despre lapte – cam un litru de apa pun la 100 de grame de migdale. E adevarat ca nu ma straduiesc sa strecor foarte-foarte bine. Daca mai raman urme de migdale in lichid nu ma deranjeaza cu nimic.


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

