Dilema dietei Montignac

Cand am aflat ca a murit Michel Montignac, creatorul celebrei diete Montignac am avut si curiozitatea sa stiu de ce a murit. Am cautat sa imi statisfac curiozitatea, insa stirile de la momentul respectiv nu ziceau nimic despre cauza decesului. Nu am de regula curiozitati din acestea morbide, dar ma macina intrebarea: „oare nu cumva a murit de cancer?”. De unde imi incoltise aceasta idee? Simplul fapt ca dieta lui presupune o alimentatie bogata in alimente cu indice glicemic mic, insemnand in multe situatii proteine animale.

Ieri, reluandu-mi cautarile pe aceasta tema, am descoperit ca a murit de fapt de cancer de prostata. Stiti ce am citit in studiul China, considerat cel mai mare studiu asupra nutritiei (autori DR. T. COLIN CAMPBELL, THOMAS M. CAMPBELL II)? „Consumul de lactate creste riscul de cancer de prostata”. Nefericita legatura, nu este asa? Pentru mine aceasta legatura este trista, pentru ca si eu si Luca suntem mari iubitori de lapte. Eu ma straduiesc muult sa limitez consumul (laptele e viciul meu si incerc sa mi-l permit cat mai rar). Cu Luca inca mi-e foarte greu pentru ca vrea mult lapte (si de foame, si de sete, si de anxietate, si de rasfat), pentru ca nu ii place lapte de migdale sau alte feluri de nuci.

Revenind la Montignac, nu contest ca dieta da rezultate in ceea ce priveste pierderea kilogramelor. Ba chiar cred ca poti alege alimente conform principiilor Montignac, astfel incat sa poti slabi, fara a creste riscul bolilor cardiovasculare sau riscul de cancer. Atata doar ca abordarea „nu conteaza numarul caloriilor, ci felul in care combini alimentele” nu mi se pare prea in regula. Cu o astfel de abordare nu e greu sa derapezi catre un consum mult prea mare de proteine, in special de origina animala, iar prin prisma studiului China  (pe care inca il citesc)  ma intreb daca acest derapaj nu duce spre boli despre care nici nu vrem sa gandim.

11 Răspunsuri so far »

  1. 1

    Pot sa zic si eu ceva?
    Eu am tinut dieta Montignac si am citit toate cartile lui, si pe cele vechi, si pe cele mai noi. El recomanda laptele de soia, chiar spune ca lactatele incetinesc sau stopeaza procesul slabirii. Iar dieta nu este bazata pe proteine animale ci mai degraba pe legume cu indici glicemici mici si proteine de calitate (peste, fructe de mare, piept de pui, etc.) si incurajeaza consumul de nuci, migdale si alte surse de proteine vegetale.
    Cat despre studiul China… o sa traim si-o sa vedem ce-o sa se spuna peste 20 de ani despre el. Eu una nu cred ca niste date adunate fara vreo logica si fara nicio organizare prealabila, intr-o tara recunoscuta pentru saracia lucie in care traiesc locuitorii ei (care de-abia isi permit orezul zilnic, ce sa mai vorbim de lapte), se pot extrapola intregii planete.
    Desi cartea are 500 de pagini nu spune nimic despre o harta mult mai reala, cea a poluarii necontrolate din China din ultima suta de ani, care s-ar putea sa fie mult mai legata de raspandirea bolilor decat consumul de lactate care dateaza de 10.000 de ani.
    Sper ca dupa ce termini Studiul China scrii o recenzie.

    • 2

      Ioana said,

      Blogul are doua autoare: Lavinia (care a scris articolul) si eu, adica Ioana. Momentan raspund eu. Din cate am citit eu despre dieta Montignac – mai are o problema. Si anume devine total ineficienta atunci cand vrei sa iti cresti masa musculara. Mai ales in cazul sportivilor de performanta, dar si in cazul oamenilor obisnuiti preocupati de sport, viata sanatoasa etc.
      Acum sportivii merg pe „dieta omului primitiv” propusa de Cristian Margarit – care aduce un aport si mai mare de proteine decat Montignac. Eu sunt vegetariana (ovo-lacto) deci mai rar cu proteinele.

      • 3

        Lavinie said,

        Dieta Montignac permite o serie de alimente, legume cu indice glicemic mic si proteine animale, sau cum le spui tu „de calitate”, tot cu indice glicemic mic. Din toata paleta de alimente permise oamenii isi compun un meniu si trebuie sa recunoastem ca multi dintre cei care aleg sa tina dieta Montignac nu pun accent pe legume, ci pe alimente de origine animala. Intr-o prima faza, dupa lansarea dietei, Montignac a fost contestat tocmai pentru ca ceea ce propunea ar fi putut creste riscul bolilor de inima si bolilor asociate consumului ridicat de proteine si grasimi de origine animala. Ulterior Montignac a venit cu o dieta revizuita, in care sa puncteze mai mult pe legume si sa raspunda in acest fel contestatarilor. Este adevarat ca vom vedea ce se va spune peste 20 de ani despre studiu China. Deocamdata citesc, nu ma grabesc sa il ridic in slavi, dar nici sa il contest. Pur si simplu punand informatii din diverse surse fata in fata imi pun intrebari. Eu sunt o mare iubitoare de lapte si preocuparea mea pentru efectele consumului de lapte au legatura tocmai cu acest „viciu” al meu. Si trebuie sa recunosc ca dupa o perioada cu consum excesiv de lactate, un soi de dieta ca sa zic asa, m-am trezit cu o forma tumorala benigna pe piele, pe care am redus-o cu schimbare de dieta si qigong. Pana sa incep sa citesc studiul China si articolele propuse de raw vegani, care incrimineaza laptele, am citit ceva elemente de medicina traditionala chineza, iar primele indoieli privind laptele de acolo s-au nascut. Evident, am abordat problema nu din perspectiva consumului ocazional de lapte, ci din perspectiva consumului frecvent de lapte. Si este adevarat ca laptele este consumat de oameni as zice de cand lumea. Dar este adevarat si ca s-au produs schimbari majore in calitatea laptelui (datorita felului in care sunt hranite animalele, datorita felului in care este pasteurizat si ambalat) si acest lucru ar putea insemna ceva mai putin bun. Si tot adevarat este ca s-au schimbat lucruri in stilul de viata, in speta suntem mai putin activi, si asta poate fi o problema. Subiectul ramane deschis. Repet, mi-as dori garantia ca laptele nu imi poate fce nici un rau pentru ca ador sa imi incep dimineata cu o cana de lapte cu ness. Dar deocamdata nu am garantii ci doar semne de intrebare.

  2. 4

    Buna Ioana!
    Eu n-as merge atat de departe cu dieta montignac incat s-o transform intr-un mit si s-o foloseasca si sportivii de performanta, batranii, copiii etc.
    Sunt categorii care trebuie monitorizate de medic atunci cand vor sa faca o modificare a stilului de viata chiar daca se cred sanatoase.
    Iar dupa povestea tragica a culturistului mort inainte de concurs, cu atat mai mult ar trebui evitata orice incercare de suplimentare a masei musculare cu altceva decat sport.

    • 5

      Ioana said,

      Sincer eu nu sunt o mare amatoare de diete si nici nu am fost vreodata. Am 46 de kg, ar fi culmea sa mai tin dieta :)) Sunt mai degraba adepta echilibrului in alimentatie – fara combinatii malefice (carne cu cartofi, carne cu paine) si fara excese.
      In ceea ce priveste medicii am ceva dubii. Mai degraba m-as lasa pe mana unui consultant in nutritie bine pregatit decat a unui medic care recomanda diete copiate la xerox.
      Cat priveste culturistul – am inteles ca se temea de testele antidoping ( nu stiu daca e adevarat sau nu dar ridica semne de intrebare). In plus, culturismul nu este un sport sanatos prin definitie pt ca pune accent pe a face masa musculara.

      • 6

        Cosmin said,

        Culturismul nu este un sport sanatos ? Multi culturisti au ajuns la batranete fara sa-i doara nimic, spre deosebire de 80 % din oamenii care ii vad eu, care dupa 60 de ani ii dos spatele, picioarele, incheieturile etc.
        De ce nu este sanatos sa pui accent pe a face masa musculara ? Iti pot aduce o multime de argumente stiintifice despre faptul ca este sanatos

      • 7

        Ioana said,

        @Cosmin cred ca m-am exprimat putin gresit spunand ca „nu e un sport sanatos prin definitie”. Nu e nimic gresit in a vrea masa musculara, dar depinde foarte mult cum o obtii. Daca scopul e pur si simplu masa musculara, poti sa iei si steroizi ca sa o faci, poti sa bagi toate chimicalele in tine etc. Pe de alta parte, culturistii, ca sa fie „definiti” trebuie sa ajunga la un procent foarte mic de grasime in corp, unii ajung chiar la 2%. Corpul uman trebuie sa aiba cam 5% grasime, din cate stiu eu, ca sa poata functiona cum trebuie si sa aiba rezerve asigurate.
        Sa mergi la sala si sa faci forta este foarte bine atata timp cat ideea de a face masa si ideea de a te mentine sanatos raman in echilibru. Culturistii merg la competitii in care isi arata muschii. Cum i-au obtinut…. doar ei stiu. Poate exista si culturisti sanatosi, dar cred ca majoritatea nu sunt.
        Nu am pus egal intre oameni care merg la sala si fac fitness si culturisti.

  3. 8

    Wow, m-ati depasit numeric🙂.

    Incep cu Ioana pentru ca… nu pot sa n-o invidiez pentru cele 46kg. Si s-o intreb daca poate sa recomande un consultant de nutritie cu calitatile pe care le spune. Ma refer la unul care sa-ti dea tonul la o viata sanatoasa si nu sa-ti dea meniuri pe zile unde se vede din avion ca-s numarate caloriile.

    Iar Laviniei… nu stiu la care prima carte te referi si nu te pot contrazice. Ce pot sa-ti spun e ca atunci cand am inceput dieta mi-am dat seama ca in afara de piept de pui, peste si fructe de mare nu pot manca nimic. De ce? Pentru ca desi el da voie sa mananci carnati, sunca si alte chestii, acestea sunt pline de amidon modificat, zahar si interzise. Mie acolo mi s-a parut ca umple spatiile din carte ca sa para ca ai voie multe, dar de fapt…
    E drept ca ai voie branza. Dar branza fara castraveti/rosii/ardei gras nu poti manca, mai ales ca nu ai voie paine. Si pot sa spun cam acelasi lucru si despre pieptul de pui. Dupa o saptamana de mancat zilnic, cel putin la o masa, incepi sa-l faci din ce in ce mai pierdut printre legumele care sunt foarte variate.
    Nu pot insa sa nu-ti dau dreptate intr-o privinta. Si anume ca iarna lista legumelor se micsoreaza, e din ce in ce mai greu sa faci mancare conforma si de ce nu si foarte scump, plus ca, daca mai ai si porcul din ograda ta poti cadea in pacatul proteinelor…
    Din punctul meu de vedere montignac inseamna o viata mai cumpatata, fara bauturi acidulate, fara zahar rafinat, fara faina alba si fara cartofi. In rest, in anumite conditii totul e permis.

    Cat despre lapte si problema pe care ti-o pui tu … e bine ca gandesti asa dar poate tot cumpatarea este solutia. Eu cred ca imaginea asta http://www.biology4all.go.ro/images/img0156.jpg exprima cel mai bine faptul ca omul se adapteaza la mediul in care traieste. Cu siguranta laptele s-a schimbat de acum 10000 de ani. Dar daca vaca de acum 10000 de ani manca iarba nepoluata, nu la fel si femeia de acum 10000 de ani manca salata nepoluata? Laptele nostru s-a schimbat atat de mult incat sa nu mai fie bun? Cu siguranta ca s-a schimbat, dar a ramas bun pentru ca specia s-a adaptat.

    M-am intins prea mult si pe teme diferite.
    Sa aveti o zi buna!

    • 9

      Ioana said,

      Daca duci un stil de viata sanatos nu cred ca ai nevoie de un consultant in nutritie. Ei folosesc celor care vor sa slabeasca mult sau sa isi creasca masa musculara si sportivilor in general.
      Pe de alta parte, mie imi place stilul lui Cristian Margarit – ma refer la partea de slabit/masa musculara pt ca el propune un regim bazat pe proteine, iar eu nu mananc carne. Facand sport, am tot intalnit consilieri de nutritie pt ca ei se invart tot in jurul salilor de sport. Eu nu am avut nevoie, deci n-as putea sa vorbesc din proprie experienta, dar unii dintre ei sunt foarte bine pregatiti.
      Despre laptele de vaca – eu am renuntat la el si asta pentru ca am simtit mereu ca nu imi face bine (imi dadea o stare proasta – digestie ingreunata, balonare etc). Ma simt foarte bine band lapte din nuci si seminte de susan – care are un continut de calciu mai bun decat laptele de vaca si e si foarte bun la gust.

  4. 10

    Valerie said,

    Cred ca cel mai bine ar fii sa citim pe Wilkipedia despre Montignac. O sa înțelegere mai bine controversele. Cel mai bine alegeți un mod de viața sănătos, echilibrat, sportiv, optimist. Succes, Valerie

  5. 11

    Lorena said,

    Pe lisrta alimentelor cu indice glicem mic nu se afla prioritar proteinele animale. Intr-adevar laptele are un indice glicemic mic, insa cat lapte consuma omul pe zi? Un om normal, care doreste sa se hraneasca sanatos, bea un paharcu lapte si … nu faci cancer de la un paharcu lapte … totusi … sa nu batem campii … O fi murit Montignac de cancer la prostata, dar tu chiar crezi ca omul asta s-a indopat numai cu lapte toata viata? Sunt foarte multi factori care contribuie la instalarea cancerului, prioritari fiind cei genetici …

    Tabel indice glicemic alimente:
    Numele alimentului Indice Glicemic (IG) Nivel IG
    Sirop de porumb 115 IG mare
    Bere 110 IG mare
    Sirop de orez 100 IG mare
    Sirop de grau 100 IG mare
    Sirop de glucoza 100 IG mare
    Amidon modificat 100 IG mare
    Glucoza (dextroza) 100 IG mare
    Faina de orez 95 IG mare
    Faina de cartofi 95 IG mare
    Amidon 95 IG mare
    Cartofi copti 95 IG mare
    Maltodextrina 95 IG mare
    Cartofi prajiti 95 IG mare
    Orez lipicios 90 IG mare
    Paine din faina alba fara gluten 90 IG mare
    Gulie 85 IG mare
    Covrigei (uscati) 85 IG mare
    Morcovi (gatiti) 85 IG mare
    Fulgi de porumb 85 IG mare
    Orez instant 85 IG mare
    Orez prefiert 85 IG mare
    Pastarnac* 85 IG mare
    Nap (gatit)* 85 IG mare
    Faina alba de grau 85 IG mare
    Lapte de orez 85 IG mare
    Arrow-root 85 IG mare
    Amidon de porumb 85 IG mare
    Chifla pentru hamburger 85 IG mare
    Telina, radacina de telina, tije de telina (gatite) 85 IG mare
    Pop corn (fara adaos de zahar) 85 IG mare
    Budinca de orez 85 IG mare
    Orez expandat 85 IG mare
    Tapioca 85 IG mare
    Paine alba pentru sandwich 85 IG mare
    Piure de cartofi 80 IG mare
    Tartacuta 75 IG mare
    Dovleac 75 IG mare
    Pepene rosu 75 IG mare
    Dovleac (diverse sortimente) 75 IG mare
    Lapte de orez (cu zahar adaugat) 75 IG mare
    Lasagna (grau moale) 75 IG mare
    Vafe (cu zahar adaugat) 75 IG mare
    Gogosi 75 IG mare
    Paine de orez 70 IG mare
    Chips de cartofi 70 IG mare
    Zahar alb (sucroza) 70 IG mare
    Pesmet 70 IG mare
    Orez rafinat 70 IG mare
    Ravioli (faina moale) 70 IG mare
    Patlagina (gatita) 70 IG mare
    Melasa 70 IG mare
    Paine Matzo 70 IG mare
    Baton de ciocolata (cu adaos de zahar) 70 IG mare
    Brioche 70 IG mare
    Bagheta paine alba 70 IG mare
    Noodles (faina de grau) 70 IG mare
    Curmale uscate 70 IG mare
    Radacinoase 70 IG mare
    Tacos 70 IG mare
    Special K™ 70 IG mare
    Risotto 70 IG mare
    Cereale rafinate (cu adaos de zahar) 70 IG mare
    Mei 70 IG mare
    Amaranth expandat 70 IG mare
    Malai 70 IG mare
    Mamaliga 70 IG mare
    Sorg 70 IG mare
    Zahar brun 70 IG mare
    Terci 70 IG mare
    Gnocchi 70 IG mare
    Banana coapta 70 IG mare
    Covrigi pufosi (covrigi americani) 70 IG mare
    Biscuiti 70 IG mare
    Cola 70 IG mare
    Racoritore 70 IG mare
    Bauturi carbogazoase dulci 70 IG mare
    Croissant 70 IG mare
    Cartofi fierti (fara coaja) 70 IG mare
    Porumb tanar 65 IG mare
    Porumb fiert 65 IG mare
    Tropical yam -US-, yam 65 IG mare
    Lasagna (grau dur) 65 IG mare
    Caise conservate 65 IG mare
    Cartofi fierti in coaja 65 IG mare
    Paine din grau integral 65 IG mare
    Cartofi fierti in coaja 65 IG mare
    Tamarind, curmale Indiene (dulci) 65 IG mare
    Alac, einkorn 65 IG mare
    Paine din faina de secara (30% secară) 65 IG mare
    Gutui (conservanti/gelifianti, indulcite) 65 IG mare
    Maioneza (indulcita, la borcan) 65 IG mare
    Serbet (cu adaos de zahar) 65 IG mare
    Stafide 65 IG mare
    Ananas din conserva 65 IG mare
    Paine neagra 65 IG mare
    Sirop de artar 65 IG mare
    Mars® 65 IG mare
    Sneakers® 65 IG mare
    Nuts® 65 IG mare
    Muesli (cu adaos de zahar sau miere) 65 IG mare
    Marmelda (cu adaos de zahar) 65 IG mare
    Gem (cu adaos de zahar) 65 IG mare
    Gris 65 IG mare
    Panapen, breadfruit, breadnut 65 IG mare
    Pain au chocolat 65 IG mare
    Vermicelli (din faina de orez) 65 IG mare
    Sfecla rosie (gatita) 65 IG mare
    Sfecla (gatita) 65 IG mare
    Faina de castane 65 IG mare
    Couscous 65 IG mare
    Noodles (din faina de orez) 65 IG mare
    Fava bean, broad bean, horse bean (cooked) 65 IG mare
    Ravioli (grau dur) 60 IG mare
    Pizza 60 IG mare
    Arpacas 60 IG mare
    Fulgi de ovaz 60 IG mare
    Paste din faina alba/grau moale 60 IG mare
    Terci de ovaz 60 IG mare
    Pepene galben 60 IG mare
    Inghetata (indulcita) 60 IG mare
    Semolina (grau dur) 60 IG mare
    Banane (coapte) 60 IG mare
    Orez cu bobul lung 60 IG mare
    Pudra de ciocolata (cu adaos de zahar) 60 IG mare
    Orez parfumat 60 IG mare
    Ovomaltine® 60 IG mare
    Cacao indulcita (instant) 60 IG mare
    Paine alba cu lapte 60 IG mare
    Miere 60 IG mare
    Castane 60 IG mare
    Spaghetti (bine gatite) 55 IG mare
    Fursecuri 55 IG mare
    Bulgur (gatit) 55 IG mare
    Suc de struguri (neindulcit) 55 IG mare
    Ketchup 55 IG mare
    Rădăcini de manioc, mandioca, yucca, Cassava (amar) 55 IG mare
    Mustar (cu adaos de zahar) 55 IG mare
    Prune japoneze, loquat 55 IG mare
    Suc de mango (neindulcit) 55 IG mare
    Rădăcini de manioc, mandioca, yucca, Cassava (dulce) 55 IG mare
    Nutella® 55 IG mare
    Piersici (conservate, cu sirop) 55 IG mare
    Tagliatelle (bine gatite) 55 IG mare
    Sushi 55 IG mare
    Piscoturi 55 IG mare
    Orez rosu 55 IG mare
    Papaya (proaspat) 55 IG mare
    Suc de mere (neindulcit) 50 IG mediu
    Biscuiti (faina integrala, neindulciti) 50 IG mediu
    Orez brun, nerafinat 50 IG mediu
    Chayote, chocho, pear squash, christophine 50 IG mediu
    Trufe albe 50 IG mediu
    Litchi (proaspete) 50 IG mediu
    Curmale Japoneze 50 IG mediu
    Cartofi dulci 50 IG mediu
    Mango (proaspat) 50 IG mediu
    Paine cu quinoa (aproximativ 65% quinoa) 50 IG mediu
    Wasa™ secara 50 IG mediu
    Suc de ananas (neindulcit) 50 IG mediu
    Muesli (fara indulcitori) 50 IG mediu
    Macaroane (grau dur) 50 IG mediu
    Kiwi 50 IG mediu
    Suc de afine (neindulcit) 50 IG mediu
    Baton energetic de cereale (fara adaos de zahar) 50 IG mediu
    Paste integrale 50 IG mediu
    Cereale integrale (fara zahar adaugat) 50 IG mediu
    Orez Basmati 50 IG mediu
    Suc de grapefruit (neindulcit) 45 IG mediu
    Sos de tomate (cu zahar) 45 IG mediu
    Paine Pumpernickel 45 IG mediu
    Ananas (fructul proaspat) 45 IG mediu
    Muesli Montignac 45 IG mediu
    Paine Kamut 45 IG mediu
    Paste Capellini 45 IG mediu
    Mazare verde (conservata) 45 IG mediu
    Afine 45 IG mediu
    Couscous integral 45 IG mediu
    Semolina integrala 45 IG mediu
    Bulgur din grau integral (gatit) 45 IG mediu
    Paine integrala prajita 45 IG mediu
    Alac, einkorn (integral) 45 IG mediu
    Struguri negri (proaspeti) 45 IG mediu
    Faina de secara 45 IG mediu
    Paine integrala de secara 45 IG mediu
    Orez brun Basmati 45 IG mediu
    Banana cruda 45 IG mediu
    Patlagina cruda 45 IG mediu
    Fresh de portocale 45 IG mediu
    Faina Kamut (integrala) 45 IG mediu
    Gem (neindulcit) 45 IG mediu
    Struguri albi (proaspeti) 45 IG mediu
    Faina Farro (integrala) 45 IG mediu
    Grau egiptean 40 IG mediu
    Kamut 40 IG mediu
    Farro 40 IG mediu
    Serbet (fara adaos de zahar) 40 IG mediu
    Faina Quinoa 40 IG mediu
    Suc de morcov (neindulcit) 40 IG mediu
    Ovaz 40 IG mediu
    Paine Pumpernickel Montignac 40 IG mediu
    Lactoza 40 IG mediu
    Paste integrale al dente (fierte 5 minute) 40 IG mediu
    Spagetti al dente (fierte 5 min) 40 IG mediu
    Smochine uscate 40 IG mediu
    Cidru brut 40 IG mediu
    Pepino dulce 40 IG mediu
    Lapte de cocos 40 IG mediu
    Prune uscate 40 IG mediu
    Falafel (fasole Fava) 40 IG mediu
    Fasole Fava (cruda) 40 IG mediu
    Fasole Pinto (din conserva) 40 IG mediu
    Paine Matzo (faina integrala) 40 IG mediu
    Fulgi de ovaz (negatiti) 40 IG mediu
    Unt de arahide (fara adaos de zahar) 40 IG mediu
    Gutui (conservanti/gelifianti, neindulcite) 40 IG mediu
    Saracen (integral) 40 IG mediu
    Paine integrala 100% 40 IG mediu
    Hrisca (integrala) 40 IG mediu
    Kasha (integrala) 40 IG mediu
    Tahin 40 IG mediu
    Piscoturi (faina integrala, fara zahar adaugat) 40 IG mediu
    Paine cu cereale incoltite 35 IG mic
    Caise uscate 35 IG mic
    Mustar Dijon 35 IG mic
    Fasole Romana 35 IG mic
    Naut (boabe, conservat) 35 IG mic
    Telina, radacina de telina, tije de telina (crude) 35 IG mic
    Fasole neagra 35 IG mic
    Mere 35 IG mic
    Tulpini de Ale 35 IG mic
    Smochine 35 IG mic
    Porumb indian 35 IG mic
    Paine Montignac 35 IG mic
    Fasole boabe 35 IG mic
    Wasa™ continut de fibre 24% 35 IG mic
    Suc de rosii 35 IG mic
    Iaurt de soia (aromat) 35 IG mic
    Gutui 35 IG mic
    Prune 35 IG mic
    Portocale 35 IG mic
    Susan 35 IG mic
    Drojdie 35 IG mic
    Tomate uscate 35 IG mic
    Faina de naut 35 IG mic
    Noodles (grau dur) 35 IG mic
    Mere deshidratate 35 IG mic
    Iaurt 35 IG mic
    Orez salbatic 35 IG mic
    Migdale (piure, neindulcit) 35 IG mic
    Migdale (pasta, neindulcit) 35 IG mic
    Sos de tomate (natural, fara ados de zahar) 35 IG mic
    Seminte de floarea soarelui 35 IG mic
    Quinoa 35 IG mic
    Rodie (proaspata) 35 IG mic
    Piersici (proaspete) 35 IG mic
    Nectarine (proaspete) 35 IG mic
    Fasole Pinto 35 IG mic
    Inghetata (cu fructoza) 35 IG mic
    Mazare verde (proaspata) 35 IG mic
    Falafel (din boabe de naut) 35 IG mic
    Amaranth, seminte 35 IG mic
    Fasole Adzuki / azuki 35 IG mic
    Nuca de cocos 35 IG mic
    Vermicelli (grau dur) 35 IG mic
    Branza de vaci proaspata 30 IG mic
    Mandarine 30 IG mic
    Clementine 30 IG mic
    Scorzoneras 30 IG mic
    Lapte praf 30 IG mic
    Lapte 30 IG mic
    Fructul pasiunii 30 IG mic
    Maracuja 30 IG mic
    Granadilla 30 IG mic
    Caise 30 IG mic
    Linte bruna 30 IG mic
    Grapefruit 30 IG mic
    Pommelo 30 IG mic
    Fasole verde 30 IG mic
    Fasole pastai 30 IG mic
    Naut (boabe) 30 IG mic
    Grapefruit roz 30 IG mic
    Sfecla de zahar (cruda) 30 IG mic
    Pere (proaspete) 30 IG mic
    Lapte de ovaz (nefiert) 30 IG mic
    Marmelada (neindulcita) 30 IG mic
    Usturoi 30 IG mic
    Noodles (din fasole Mung) 30 IG mic
    Vermicelli (din fasole Mung) 30 IG mic
    Vermicelli (din soia) 30 IG mic
    Noodles (din soia) 30 IG mic
    Morcovi (cruzi) 30 IG mic
    Lapte de soia 30 IG mic
    Rosii / Tomate 30 IG mic
    Lapte de migdale 30 IG mic
    Linte galbena 30 IG mic
    Afine 25 IG mic
    Ciocolata neagra (mai mult de 70% cacao) 25 IG mic
    Agrisa 25 IG mic
    Humus 25 IG mic
    Pasta de arahide (neindulcita) 25 IG mic
    Fasole Fayot 25 IG mic
    Faina de soia 25 IG mic
    Capsune 25 IG mic
    Pasta de alune (neindulcita) 25 IG mic
    Coacaze rosii 25 IG mic
    Mure 25 IG mic
    Dude 25 IG mic
    Orz 25 IG mic
    Cirese 25 IG mic
    Visine 25 IG mic
    Fasole Flageolet 25 IG mic
    Linte verde 25 IG mic
    Fasole Mung 25 IG mic
    Coacaze 25 IG mic
    Nap (crud) 25 IG mic
    Mazare (boabe) 25 IG mic
    Zmeura (fructe proaspete) 25 IG mic
    Muguri de bambus 20 IG mic
    Lamaie 20 IG mic
    Fructoza 20 IG mic
    Cacao pudra 20 IG mic
    Iaurt de soia (fara arome) 20 IG mic
    Vanata 20 IG mic
    Sos Tamari (neindulcit) 20 IG mic
    Cirese Acerola 20 IG mic
    Soia (crema) 20 IG mic
    Ratatouille 20 IG mic
    Gem Montignac fara zahar 20 IG mic
    Suc de lamaie (neindulcit) 20 IG mic
    Inima de palmier 20 IG mic
    Ciocolată, simpla (> 85% din cacao) 20 IG mic
    Anghinare 20 IG mic
    Ceapa 15 IG mic
    Pesto 15 IG mic
    Muraturi 15 IG mic
    Migdale verzi 15 IG mic
    Rubarba 15 IG mic
    Coacaze negre 15 IG mic
    Salata verde 15 IG mic
    Soia 15 IG mic
    Esalota 15 IG mic
    Spanac 15 IG mic
    Ardei gras (rosu, verde, galben) 15 IG mic
    Ciuperci 15 IG mic
    Nuci Barcelona 15 IG mic
    Alune de padure 15 IG mic
    Andive 15 IG mic
    Migdale 15 IG mic
    Broccoli 15 IG mic
    Varza 15 IG mic
    Nuci Caju 15 IG mic
    Telina 15 IG mic
    Cicoare 15 IG mic
    Dovlecei 15 IG mic
    Zucchini 15 IG mic
    Chimen dulce 15 IG mic
    Paprika 15 IG mic
    Tofu 15 IG mic
    Cas (din soia) 15 IG mic
    Seminte de pin 15 IG mic
    Coacaze 15 IG mic
    Arahide 15 IG mic
    Masline 15 IG mic
    Praz 15 IG mic
    Agave 15 IG mic
    Sparanghel 15 IG mic
    Tarate 15 IG mic
    Varză de Bruxelles 15 IG mic
    Pudra de roscova 15 IG mic
    Conopida 15 IG mic
    Muguri de cereale (soia sau germeni de fasole mung, etc) 15 IG mic
    Chili 15 IG mic
    Castravete 15 IG mic
    Ghimbir 15 IG mic
    Ridichie 15 IG mic
    Fasole Italiana plata 15 IG mic
    Varza murata 15 IG mic
    Germeni de grau 15 IG mic
    Fistic 15 IG mic
    Ceapa verde 15 IG mic
    Nuci 15 IG mic
    Macris 15 IG mic
    Tempeh 15 IG mic
    Seminte germinate 15 IG mic
    Avocado 10 IG mic
    Paste Montignac (spaghetti) 10 IG mic
    Crustacee 5 IG mic
    Otet 5 IG mic
    Patrunjel 5 IG mic
    Oregano 5 IG mic
    Scortisoara 5 IG mic
    Vanilie 5 IG mic
    Busuioc 5 IG mic


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

